Monday, February 14, 2011

Akhirnya Aku Menulis!!!

Aku perlu menulis, melalui perantaraan idea dan pena.
Aku perlu menulis, mengikut acuan sendiri.
Aku perlu menulis, biar sedikit yang penting antisipatif.
Aku perlu menulis, untuk membezakan antara hak dengan yang batil.
Aku perlu menulis, biar hari ini ia pasif, esok lusa boleh jadi aktif.
Mungkin aku perlu kurangkan membaca dan perlu perbanyakkan penulisan.
Ah, mungkin itu hanya mitos, seperti orang-orang yang percaya bahawa negara ini merdeka tanpa setitik pun pertumpahan darah.
Ah, mungkin juga suatu kebenaran bagi mereka yang berfikir secara kognitif.
Mungkin juga ada benarnya menurut mereka yang memahami sifat-sifat warna melalui penulisan Nancy Ann Tappe.
Atau saja berdiri di atas pagar bagi mereka yang menafsir seni mengikut penilaian masing-masing.
Kamu boleh menafsir penulisan ku sebagaimana orang menafsir lukisan dan sajak Nostradamus pada hari ini.
Maka, aku perlu menulis sebaik Syair Perahu, Hamzah Fansuri.
Namun, kebenaran yang pasti bukan milik kamu!!!

14 Febuari 2011
12.43 pagi

1 comment: