Monday, December 7, 2009

Korupsi Dan Penggesaan Terhadap Perundangan Syariah Di Indonesia

Tersenyum sendiri saya bila membaca akhbar Berita Harian diinternet kelmarin malam. Apa tidaknya tajuk berita tersebut adalah 'Susilo Digesa Laksana Syariah'. Dalam benak fikiran saya, bilalah agaknya negara yang mempunyai bilangan penduduk Islam paling ramai di dunia ini nak melaksanakan undang-undang Syariah. Tapi soalan itu sepertinya tidak adil dan tidak sedap didengar kerana negara kelahiran saya ini juga turat sama tidak melaksanakan perundangan Islam sepenuhnya.

Kemarahan penunjuk perasaan yang diterajui oleh kumpulan Hizbut Tahrir ini adalah akibat daripada skandal rasuah yang terjadi di negara itu baru-baru ini yang melibatkan wang berjumlah AS$700 juta (RM 2.4 billion). Ini bukan kali pertama skandal rasuah berlaku di Indoonesia malah ada yang mengatakan rasuah sudah menjadi budaya dalam kalangan penduduk Indonesia. Justeru, penunjuk perasaan menggesa agar presiden republik itu, Susilo Bambang Yudhoyono melaksanakan perundangan Islam bagi menangani masalah ini daripada terus berlaku.

Ahli pergerakan kumpulan itu mengutuk keras sistem kapitalis yang digunakan pada ketika ini merupakan punca utama berbagai masalah timbul di negara itu. Kumpulan ini juga turut membuat perarakan pada minggu lalu ketika Hari Aids Sedunia disambut. Mereka turut menolak penggunaan kondom sebagai cara untuk menyekat jangkitan virus HIV daripada merebak sebaliknya mereka menuntut sama agar undang-undang Syariah di negara itu dilaksanakan sebagai jalan penyelesaian.
Ayoh Indonesia Terus Berjuang Menegakkan Sistem Khalifah Islamiyyah!!! Kita Bila Lagi???

1 comment: