Wednesday, April 27, 2011

Selamat Ulang Tahun AUKU Ke-40: Keprihatinan Terhadap Mahasiswa

Muak aku baca tajuk di atas tu, tapi atas dasar marketing strategy, aku terpaksa tulis jugak. Huh, hari ini adalah hari yang ku nantikan, hari yang paling sesuai untuk aku post gambar-gambar ku semasa menghadiri majlis orasi politik di suatu tempat nun jauh di seberang sana. Nak dipendekkan cerita, kepulangan ku ke Tawau pada musim kuliah kebiasaannya adalah untuk mengadakan mesyuarat syarikat di tempat aku bekerja, maklumlah, aku bertindak sebagai Pengurus Luaran untuk syarikat tersebut.


Tapi, ianya sangat berbeza untuk kali ini, niat dihati tak nak juga lepaskan peluang bila ayah ku sendiri mempelawa aku untuk turut sama terjun ke padan politik di Indonesia. Ya, ayah aku nak pergi berkempen di Indonesia atas tiket pembangkang. Huhu. Tapi, kaji punya kaji, rupa-rupanya calon pembangkang yang bertanding tersebut mempunyai kaitan keluarga dengan kami. Patutlah beriya-iya nak pergi. Rupanya atas dasar kaitan keluarga. Tak pa, di sinilah masanya untuk aku menyuntik jarum-jarum siasah Islamiyyah. Aku bukan mentah dengan parti politik yang bertanding atas tiket pembangkang, yang bertanggungjawab mengherat aku dan ayah ku ke medan ini, sebab ia adalah Parti Keadilan Sejahtera (PKS).


Orasi politik yang berlangsung pada hari itu begitu mendapat sambutan daripada penduduk kampung dan kawasan sekitarnya. Beberapa hari selepas aku sampai semula di kampus setelah lebih dua minggu balik dari Tawau, aku bingkas menelefon ayah ku untuk bertanya keputusan, memang tak asing lagi, calon kami meneng majoriti >3000 undi. Tahniah, rakyat marhaen mula bijak menggunakan kuasanya.


Tapi, apa kaitan dengan tajuk yang aku nukilkan pula di atas??? Hah, sedar atau tidak, hari ini sudah masuk ulang tahun ke-40 AUKU diperkenalkan, dua hari selepas tu baharu digazetkan. Bukan apa, selama aku di sana, aku terfikir adakah aku sudah melanggar AUKU? Sebab salah satu kekangan dalam akta ini merujuk kepada juzuk-juzuk politik, yang aku rasa tak perlu untuk aku terangkan kepada sasaran pembaca aku, korang nak tau, korang cari sendirilah, nak kena suap terus. Orang yang bertangungjawab untuk membela aku dan membayar segala upah peguam bela adalah ayah aku dek kerna mempelawa aku untuk turut ke sana. Hehe. Tapi, ayah aku bukan orang yang jenis mudah patah hujah. Dia pasti akan mempersoalkan kerelevenan akta ini sendiri berdasarkan apa yang aku terangkan. Antaranya ayah aku akan cakap;


"Kenapa anak saya tak boleh ikut dengan saya, sedangkan dia da dewasa, da lebih 21 tahun da, da boleh jadi bapa pun, sedangkan anak-anak muda yang sebaya dengan dia, yang tak masuk universiti dapat hak kebebasan yang lebih tinggi, adakah sebab anak saya bergelar MAHASISWA?"


1-0!


"Kamu adakah akta nak tangkap mahasiswa yang berada di luar negara kerana mereka ikut serta dalam parti politik, setahu saya, kelab UMNO pun wujud jugakkan di luar negara dan para pelajar Malaysia yang belajar di luar negara boleh turut serta dengannya. Ni apa kes pulak?"


2-0! Untuk ayah aku.


"Pada hemat saya, mahasiswa/i adalah entiti yang terbaik dalam kalangan belia di sesebuah negara. Lantaran itu, adalah zalim sekiranya kita menafikan hak mereka untuk bersuara dan menjalani aktiviti sebaai rakyat Malaysia yang sah. Anak saya bukan pergi mencuri, merompak atau merempit, tolonglah jangan layan mereka sebagai rakyat kelas ketiga di negara ini"


3-0! Untuk mahasiswa.


"Ni saya belum cakap lagi pasal kebobrokan sistem pendidikan negara, penjajahan jenis baharu terhadap negara, pengunduran penjajah era British, konfrantasi Indonesia dan Malaysia, hak kependudukan bangsa, acuan bangsa Malaysia dan lain-lain. Jangan cabar saya. Anak saya yang bagitau semua ni..."


Sebelum perkara ini semakin menyentuh isu-isu yang di luar pengetahuan umum, saya pun menasihati ayah saya untuk bersabar dengan apa jua cabaran dan rintangan. Sambil itu, saya berbisik ke telinga ayah saya;


"Ayah jangan lupa, durang ada senjata terakhir, iaitu ISA..."


Rasanya, cukup setakat ini ja, ada banyak lagi nak bahas pasal akta yang kurang siuman ni. Tapi tak pa, insyaAllah di lain hari. Cumanya, saya sedikit kecewa bilamana berborak dengan seorang kakak saya yang juga bekas mahasiswa universitas berkenaan kewujudan kekangan akta seperti ini, jawapannya sama seperti amalan kiblat AUKU di Malaysia.



Maaflah, sebab malas nak bahas tentang sistem politik di negara republik macam Indonesia ni. Jarang juga aku nak upload gambar kat FB ni, tapi kali ni kira korang bertuah la. Kalo korang nak tengok lebih gambar, boleh terus link dengan Facebook aku:

No comments:

Post a Comment